Dag 3

3 september 2022 - Hamar, Noorwegen

Nog een kleine toevoeging op gisterenmiddag, voordat wij bij het hotel aankwamen zijn wij nog even langs de schaatstempel van Hamar gereden en gestopt. Helaas is deze inmiddels 2 weken geleden gesloten en het ijs verwijderd.

Seizoen is afgelopen. Het gebouw is overigens een omgekeerd vikingschip en zag er somber en grauw uit.

Als vervolg op gisteren was het ontbijt wel oké.

Vandaag stond een lange busrit op het programma en gingen wij al om 8.15 uur op pad. Het eerste stond nog een bezichtiging welke gisteren niet meer kon doorgaan op het programma...een glazen huis gebouwd over een opgraving.

De volgende stop is Lillehammer bekend van de olympische winterspelen 1994.(?). Het bezoek richtte zich op de springschans welke nu als borstelbaan wordt gebruikt. Hoe toevallig was er vandaag ook een wedstrijd...dus daar pikken wij weer even een graantje van mee.... Niet heel veel tijd gezien het programma.

De reis vervolgt zich door nationale parken Dovrefjelle en Rondane met als eindbestemming het hotel in Surnadal.

In de ochtend hadden we een beetje motregen maar tegen de middag trok het open en scheen de zon volop plus mooie wolken.. ongeveer 16 graden.

Tijdens de rit welke van de eind van de ochtend tot 1815 duurde waren er diverse plaspauze s en eten en drinken stops. Mede door het weer en de mooie luchten was het een mooie rit door een prachtige natuur.

En laten we nog een een weetje in de groep gooien... Veel van de houten huizen zijn rood geschilderd (zie foto) de reden voor deze kleur is van oudsher dat het de goedkoopste was en het best bestand tegen de weersinvloeden.  Daarnaast zie je ook veel de gele kleur voor mensen die wat anders willen.  De witte huizen zijn over het algemeen van de meer welgestelde.

Zojuist terug van een lekker diner en morgen verder richting de fjorden.

Tip: bij route aan de linkerkant van deze pagina kan je de weg volgen die wij rijden.

1. Richard Joost:
    4 september 2022
    Mooi hoor. Zo leer je nog eens wat. Zo'n schans is toch mooier als alles wit is maar ik blijf het dapper vinden om daar vanaf te springen. Veel plezier met het vervolg van de reis.
  2. Annet:
    4 september 2022
    Goedemorgen, leerzaam..leuk al die weetjes. De kleur rood van de huizen, past ook mooi in de prachtige omgeving.
    Nu zie je pas echt hoe hoog de schansen zijn!! Lekker genieten weer vandaag, van de mooie natuur en de fjorden.
    😘😘
  3. Hennie Boelens:
    4 september 2022
    Prachtig weer jullie verslagje en foto’s, kijk nog meer uit naar vandaag… richting de fjorden.😉 Zo mooi… geniet ervan!
  4. Peppeltje:
    5 september 2022
    Volgens mij loop ik wat achteret lezen. Even wat andere zaakjes te doen. Maar niet getreurd het komt vanzelf wel een reactie van mijn kant. Dus bij deze.